İstihare; hayırlı olanı talep etmek manasına gelir.İnsan yapacağı işin hayırlı  olduğunu bilemez.Bizler çoğunlukla hayatımızı değiştirecek,yaşantımızı etkileyecek kararlar almak durumunda kalırız.

Bu durumda çevremize, yakın arkadaşlarımıza,akrabalarımıza danışırız(buna istişare denir) ama yine de bir türlü içimiz rahat etmez.Hatta kimi zamanlar yapacağımız işin başkaları  tarafından  bilinmesini istemeyiz gizli kalmasını isteriz.

Kimi zaman; ortadaki mevcut şartlar her şeyiyle  hayırlı görülür kimseye danışma ihtiyacı duymayız ve o işi yaparız ama olumsuz neticelenir arkasından  üzülürüz.

Kimi zaman; aldığımız kararlar o an için olumlu gibi görünür ama daha sonraları olumsuzluğu ortaya çıkabilir .Çoğu zaman yapılan hataların  telafisi olmaz.Bu durumları yaşamamak için istihare yapılması çok önemlidir.

İnsanın yapacağı iş ile ilgili Mevla’sına danışmasından daha güzel daha doğrusu ne olabilir ki?
Tabii ki yapacağımız iş dinen  meşru olmalıdır.Bir kişi; ben içki satacağım, bu iş hayırlı mı? Veya ben zekatımı vermesem de, yerine sadaka versem  olur mu? gibi  baştan yanlış olan işler için istihare olmaz.

Sahabeden; Cabir-radıyallahu anh- şöyle dedi:

Rasûlallah –sallallahu aleyhi ve selem- tıpkı bir Kur’an  sûresini öğretir gibi, bize her iş için istihare yapmayı tâlim ederdi.Şöyle buyururdu:

“Herhangi biriniz bir iş yapmak istediğinde farz namazlardan ayrı olarak iki rekat namaz kılsın, sonra da şöyle desin:

       “Allah’ım! Sen her şeyi bildiğin için hakkımda hayırlı olanı bana da bildirmeni, Senin gücün her şeye yettiği için, beni başarılı kılmanı ve hayırlı olanı nasip etmeni ,Sen’in o büyük kereminden niyaz ederim.Çünkü Sen’in gücün her şeye yeter, benimki yetmez;sen her şeyi bilirsin,ben bilemem.Şüphesiz Sen görülüp bilinmeyenleri de bilirsin.
  Allah’ım! Senin ezeli ilminde  bu iş benim dinim hayatım hakkında ve işimin âkibeti  hakkında –çabuk veya geç olmasında- hayırlı ise onu bana takdir et , kolaylık ver ve onu bana mübarek kıl.Şayet bu iş senin ezeli ilminde benim dinim hayatım hakkında ve işimin âkibeti  hakkında –çabuk veya geç olmasında- şerli ise onu benden geri çevir beni de ondan vazgeçir ve benim için nerede olursa olsun yalnızca hayırlı olanı takdir et , sonrada gönlümü bu sonuca razı kıl !” (Buhari,Deavât 48)

Dua esnasında kişi kendi işi ne ise onu açıkça söylemesi gerekir.(Mesela “Ya Rab, falanca ile evlenmem,filan yerdeki  arsayı satın almam” gibi.

Bunun için iki rekat namaz kılınır.Güzel olan ilk rekatta  Fatiha dan sonra  Kâfirun ikincisinde İhlas süresi okunmasıdır.Bilmeyenler için bu surelerin  okunması şart olmayıp başka sureler de  okuya bilirler.
Genelde istihare namazı yatsı namazından sonra yatmadan hemen önce kılınır, yukarıdaki gibi dua yapılır ve kimse ile konuşulmadan,  yapılacak iş düşünülerek sağ tarafına yatılır.Rüyada beyaz renkler hayra siyah renkler şerre yorumlansa da, asıl olan kalbe doğan şeye bakmak gerekir yani o işi yapmak için kalbiniz onay veriyorsa,rahatlama ve ferahlık hissediyorsanız.Önceki şüphelerinizden arınmış iseniz, yolunuz açık olsun, yapacağınız işi  çekinmeden yapabilirsiniz.

Tam tersi de olabilir! İçinizdeki  huzursuzluk ve kaygılarınız artmış ise, o zaman o işe asla yaklaşmayınız.

İlk  istihareyi  yaptığınız halde  düşüncelerinizde herhangi bir değişiklik olmamış ise, istihareyi tekrarlamanız gerekir  7 sefere kadar devam edilir.

Değerli dostlarım; istihare konusunu ile ilgili  arkadaşlarım ile karşılıklı konuştuğum  zamanlarda  şu sorulara muhatap oluyorum.Belki! sizlerin de aklınıza  gelmiş olabilir:

“Başkasına istihare yaptırsam olur mu?”

“Ben asla rüya  görmem”

“ Yedi sefer yapacaksın! Zor iş!”

Çok kıymetli dostlarım; Başkasına, yani samimiyetine güvendiğiniz insanlara  istihare yaptıra bilirsiniz ancak asıl olan kendiniz yapmanızdır.Çünkü yapacağınız iş için duyduğunuz hissiyatı  sizden daha iyi kimse duyamaz ve de anlayamaz.

İlla da rüya görmeniz şart değil kalbiniz ne söylüyor(yukarıda açıklandı) ona bakmanız  gerekiyor. 

“Zor iş”  ifadesi en ilginci, ya anlatılanlara inanmıyor, ya da biraz tembellik var diyeceğim.İnsanlar bir iş yapacakları zaman yüklü miktarda danışmanlık ücreti vermelerine rağmen işleri her zaman yolunda gitmiyor.Buna rağmen risk alıyorlar.Bizler ise bedava olan hatta sünnet olan güzel bir uygulamayı yapmaya zorlanıyoruz. Olacak iş mi?

Aşırı yemek yiyerek tok olarak istihareye yatmayınız. Bu durumda göreceğiniz rüyalar belli ki kötü olacaktır. Sabaha yakın görülen rüyalar daha gerçeğe yakındır. Hadi şimdiden hayırlı istihareler.Selam ve dua ile…